spreekuur, lesgeven en de koffieceremonie

29 oktober 2015 - Soddo, Ethiopië

Vandaag heeft Kirsten een drukke poli samen met Dr Mark. De patiënten worden vandaag gezien en morgen geopereerd.
Marieke heeft samen met een Ethiopische collega zwangerenpoli gedaan. Er staat een nieuw echoapparaat mét kleurendoppler ( mooier dan op onze spreekkamer in het SLZ;-)
Er kwam een zwangere die minder leven voelde en na het spreekuur waarbij we een goede echo konden maken en een goed CTG laten zien, konden we haar met een gerust hart naar huis sturen: dit is prima verloskunde! Je bent wel erg afhankelijk van de komst van de zwangere vrouw. Er komt ook een mw op het spreekuur die 26 weken zwanger is van een tweeling en ze komt vandaag voor het eerst. De 2 kinderen opgemeten, de uitgerekende datum blijft vaag, maar er is wel een een tussenschot te zien. Ze moet bloed laten prikken en over 3 weken terug komen.
Vandaag is het 28-10-15 in Nederland, maar in Ethiopië is een andere jaartelling: het is vandaag 18-2-2008! Dit komt door de Ethiopische kalender die 13 maanden rekent. Dit is fijn als je als 50 plusser van je leeftijd 7 jaar af kan trekken. Maar zwangeren spreekuur doen, is erg lastig!  Ik was de gehele morgen aan het rekenen.
Om 12.00 uur laat de laundry-woman met trots de nieuwe wasmachine zien. Deze is goed geïnstalleerd en doet het gelukkig meteen. Ze vraagt of ze het goed heeft geprogrammeerd: 90 graden met een programma van 20 minuten, haha. Na een tip om het op de 'cotton'- programma/ 90 graden te zetten schreef ze het netjes in haar Amhaarse schriftje op. En dit komt in het vervolg helemaal goed, want ze is heel serieus in haar werk.
Om 14.30 uur gaan Anne Marie en Marieke lesgeven aan de verpleegkundigen van de Intensive Care over wondverzorging en hygiëne. De verpleegkundigen van de IC druppelen binnen en luisteren aandachtig naar de powerpointpresentatie van Anne Marie. Aangekomen bij het handen wassen doet iedereen actief mee.  Wat erg belangrijk is bij de wondzorg is het reinigen. Zij doen dat met chloorwater en verwonderen zich erover dat wij dat doen met alleen steriel water. Het netgaas om het verband op de plaats te houden, lijkt hen erg handig. Gelukkig hebben we heel wat meters bij ons.
Vanmiddag moesten we naar de bank om geld te halen, zodat we het bedrag van het verblijf en de heen-en terugreis te betalen (een beetje vroeg, want de mw. die dit regelt gaat op vakantie) Het is een ramp om een groot bedrag te pinnen. Toon had het meeste pech, hij kreeg pas wat bij de vijfde bank, maar dan heb je ook wel een hele stapel!
De dag geëindigd met een ware koffieceremonie in ons eigen guesthouse. De ceremonie wordt verzorgd door Bekalu en Temesgen. Maar... we worden uitgerookt. Toon probeert wat rook te verdrijven mbv een ventilator. De koffie is wel héérlijk!

Anne Marie en Marieke

1. Thea Stoverink:
    29 oktober 2015
    Goed werk verrichten jullie! Trots op jullie allemaal. Ga zo door!!
  2. Dianne P:
    29 oktober 2015
    Wat een andere wereld...die 13e maand, nooit geweten, wat een gereken voor je Marieke. CTG en echo bij minder leven, dat is dan weer hetzelfde als bij ons!
    Verder zo goed bezig, trots op mijn collega's :)
  3. Annet:
    30 oktober 2015
    Goed bezig dames en heer!
    Zie dat de verpleegkundigen aandachtig luisteren naar 'juf AnneMarie'.
    Nieuwe roeping!?
  4. Monique Esman:
    30 oktober 2015
    Ik liep een paar dagen achter, maar wat een geweldige verhalen en wat een belevenissen en ervaringen!! Jullie zijn echt kanjers en een superteam!! GEWELDIG!
  5. Sindy:
    30 oktober 2015
    En dan met een bakje gewone senseo op de bank jullie verhaal weer lezen...heerlijk heb het idee dat ik met een goed boek bezig ben! Super bezig daar, TOP!
  6. Erik en Wilmke:
    2 november 2015
    Hé Marieke,
    Eindelijk jullie verslagen gelezen. Wat een andere wereld is het daar toch. Het is gewoon niet voor te stellen. Super wat jullie daar allemaal doen !!! Geweldig. En honingwijn, sterke borrel, dansen lees ik dat goed Marieke ?