Een ongewoon begin van een normale werkdag

28 oktober 2015 - Soddo, Ethiopië

Om 8 uur zijn we uitgenodigd voor een dienst in de kapel voor personeel en patiënten. Langzaam loopt de kapel vol, er wordt gezongen, gebeden en er volgt een korte preek in het Amhaars en in het Engels. De boodschap is: "Als je iets zegt, zeg dan iets aardigs. Daarmee kun je veel conflicten vermijden. " Daarmee zijn we de dag goed begonnen.
Vervolgens gaan we visite lopen. We hebben veel kinderen uit de vieze, natte doeken gehaald, schoongemaakt en van een hydrofielluier voorzien. Ook hebben we ze met een rompertje en sokjes aangekleed. De hele familie is enthousiast!
Vervolgens hebben we orde proberen te scheppen op de verloskamers. Alles wat niet werkt of overbodig is, hebben we weggehaald en ruimte gecreëerd voor een aankleedkussen en de eerste opvang van een pasgeborene. Anne Marie heeft een laag van 3 cm stof van de couveuse gepoetst en het blijkt dat de verwarming in de couveuse werkt (geen zuurstof) en dus bruikbaar is. Ook heeft ze de linnenkast samen met de schoonmaaksters schoongemaakt en ze worden erg enthousiast over het resultaat.

Vanmorgen heeft Marieke les gegeven aan 2 mannelijke healthworkers die thuisbevallingen doen in de buitengebieden. Een van hen doet zelfs stuitextracties in een hutje. Geoefend met de reanimatiepop en het 'lesprogramma' aangepast aan de situatie want zij kunnen alleen mond-op-mond beademing toepassen.
We hebben samen met Bekalu, het hoofd van de verloskamers, besproken dat het verstandig zou zijn om een kast in de verloskamer te plaatsen die op slot kan. Hier moet in: de maandverbanden, broekjes, vacuümcups, medicijnen, kortom alles wat evt. nodig is voor een bevalling en wat niet gestolen mag worden (dit is helaas de realiteit). De spullen die nu gebruikt worden tijdens de bevalling moeten uit een magazijn gehaald worden in een andere ruimte. Ze lopen veel heen en weer om telkens weer iets op te moeten halen. Ook stellen we voor dat de Emergency-boxen die Marieke 2 jaar geleden geïntroduceerd heeft, weer opnieuw gebruikt gaan worden. Dit is enigszins versloft, omdat ze niet aangevuld worden na gebruik, of omdat er weer verschillende dingen verdwenen zijn.

Het is rustig op de verloskamer en na de lunch gaan Thea en Kirsten samen met gynaecoloog Dr Mark op pad om naar de bank te gaan, een wasmachine en een kast te kopen. Voordat zij terug zijn met de bajaj wordt de wasmachine al bezorgd. Anne Marie moet wel betalen voor het bezorgen van deze zware wasmachine door 4 mannen, maar ze had helaas geen geld bij zich. Gelukkig kan Bekalu haar helpen (de 4 mannen worden wat onrustig) door haar 100 birr (=4 euro) voor  te schieten.
Anne Marie gaat vanmiddag ook nog even langs de moeder van de tweeling om te kijken hoe het met het kolven gaat. De kindjes kunnen/willen nog niet aan de borst. Ook moet de kolfset verschoond worden. Tante geeft de melk dmv. fingerfeeding en de rest van de melk staat op de vuile grond. De kamer wordt dmv. een kachel verwarmd om de temperatuur van de tweeling op pijl te houden. Het is daar erg warm en dus ook niet goed om de melk te bewaren. Daarom op zoek gegaan naar een koelkast en gevonden.  Vervolgens extra flesjes opgehaald uit onze voorraad en uitgelegd hoe te bewaren en te stickeren met tijd, datum en naam. Ook de nurses uitgelegd en zij willen het gaan proberen.

AnneMarie, Thea, Marieke

1. Germienke:
    28 oktober 2015
    Jullie zijn weer lekker op stoom! Keep up the good work!
  2. Ans:
    28 oktober 2015
    Heerlijk verhaal weer. Jullie doen veel goede dingen. Er is alweer een week om. Veel succes weer de komende week.
  3. Omi:
    28 oktober 2015
    het is elke keer weer spannend om de nieuwe reisloggers te
    lezen. je moet alles en iedereen gedurig in de gaten houden of
    de benodigheden goed gebruikt worden of helaas in het
    magazijn worden gedeponeerd en worden verwaarloosd
    helaas.het is geweldig dat jullie dat nu goed kunnen controleren. Het is fijn dat de mensen daar wel bereid zijn
    nieuwe dingen te leren, maar je moet wel geduldig zijn.
    veel sterkte met dit alles groetjes van omi.
  4. Janny:
    28 oktober 2015
    Hè , heerlijk,alle dagverslagen gelezen. Ik geniet van jullie verhalen en jullie fantastische werk !
    Geweldig!
  5. Annet:
    29 oktober 2015
    Weer een mooi verslag meiden!
  6. Sindy:
    29 oktober 2015
    Prachtig om al jullie verhalen te lezen, geweldig werk doen jullie daar, back to basic wat zal het straks lastig zijn om alle "gewone" hulpvragen weer te moeten beantwoorden. Heel veel succes en vooral veel plezier daar met elkaar
  7. Mieke Jansen:
    Kanjers
    Geweldig dat we jullie werzaamheden in Soddo weer op papier mee mogen maken.
    Het is bijzonder wat jullie doen en ik volg het met bewondering.
    Liefs Mieke
  8. Dianne P:
    29 oktober 2015
    Hoe krijg jij dit op papier Mieke, in het digitale tijdperk...
  9. Mieke Jansen:
    30 oktober 2015
    Haha,Dianne,ik bedoelde idd mail
  10. Erna heijerman:
    31 oktober 2015
    Indrukwekkend wat jullie allemaal zien en meemaken en indrukwekkend de wijze waarop jullie het overbrengen naar de mensen daar en indrukwekkend hoe jullie het beschrijven en ons op de hoogte houden.Geweldig! Wens jullie nog hele goede dagen daar met elkaar.