De dinsdag begon rustig, maar .......

27 oktober 2015 - Soddo, Ethiopië

Er is vannacht een kindje overleden en de oorzaak is onbekend. Er wordt hier geen sectie verricht en dit zal voor de ouders altijd een vraag blijven. Tot onze verbazing ligt deze verdrietige mevrouw vanmorgen nog op de weeënkamer en er waren 30 mensen op bezoek bij haar die allemaal aan het huilen waren. Daarna werd ze op een zaal tussen 3 moeders met kinderen gelegd, kwam dus van de regen in de drup. De kinderarts is er vannacht met spoed bij geroepen en volgens haar konden de verloskundige en verpleegkundige die dienst hadden niet adequaat reanimeren. Dr Mark vroeg vanmorgen of wij zsm de training babyreanimatie willen geven. Dit hebben we vanmiddag gedaan met de collega's. De witte baby-reanimatiepop is hilarisch voor hen. We hebben goed geoefend zowel met hen alleen, als ook met elkaar.
De pop heeft lampjes die groen worden als ze de hartmassage goed doen en dit stimuleert enorm, ze trainen met veel enthousiasme.
Na de training leren we de verpleegkundigen om hydrofielluiers te vouwen. Ze vinden het leuk om te doen en ook vinden het vooral fijn dat de baby's niet meer in de viezigheid hoeven te liggen.
De prematuur geboren tweeling ligt al in de luiers en ze doen het heel goed. Moeder is aan het afkolven en ze hoeven bijna geen zuurstof meer te hebben.
In de ochtend stond op het OK programma een 60 jarige met een groot proces in het kleine bekken , bij het openen van de buik kwam een vieze lucht en bleek het een buik vol met abcessen uitgaande van eierstokken en was alles verkleefd met de darmen .
Samen met de chirurg werden verklevingen los gemaakt en de besluiten we om de eierstokken met eileiders te verwijderen, de baarmoeder laten we zitten om de operatie niet onnodig groot te maken . Mogelijk is de oorzaak TBC, want dat komt hier heel veel voor en is ook de nr. 1 oorzaak van onvruchtbaarheid . Uiteraard wordt het proces opgestuurd voor onderzoek, maar de uitslag duurt wel 6 tot 8 weken .
Hierna had ik even niets te doen en heb ik met de verloskundige zwangeren poli gedaan , vooral uitgelegd over het berekenen van de uitgetelde datum, ze doen een poging maar ..........!
Terwijl we een patiënt aan het zien waren komen ineens 4 dames binnen , waarvan naar mijn idee eentje persdrang had. In alle rust werd ze naar de verloskamer gebracht.
Nu bleek dat ze al 3 dagen weeën had, en was weggelopen uit het Gemeente Ziekenhuis waar ze niet goed werd geholpen. Ze hadden het infuus afgekoppeld en kwam hier binnen met de naald in en een stuk slang eraan .
Iedereen die in partu binnenkomt krijgt een klein stukje CTG en daarop werd een strakke lijn gezien, ze had volledige ontsluiting, maar een groot kind en een hoogstaand hoofd .
Er werd besloten tot een keizersnede, maar de OK's zijn bezet en we moeten wachten in de gang , Mw in de rolstoel, wel aan de zuurstof en de familie haalt en betaalt het doosje waar alle benodigdheden in zitten voor de keizersnede zoals een catheter, handschoenen, hechtmateriaal, ampul syntocinon en bv. het mesje.
Keizersnede onder spinaal ( ruggeprik) die gezet worden door anaesthesie medewerkers en ze zitten perfect . Daarna lopen ze weg en laten Toon alleen. Toon geeft de syntocinon iv want dat durven ze niet !
Er werd een gezond meisje geboren van 4100 gram .
Marieke en Kirsten .

1. Annemiek:
    27 oktober 2015
    Wat een dag. Fijn dat jullie kennis overbrengen. Hopelijk blijven ze oefenen net als ons bij de Moet.
  2. Dianne Kolks:
    27 oktober 2015
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Wat moet dat een super gevoel geven dat jullie daar zoveel kunnen doen en aan kennisoverdracht kunnen werken. En Anne Marie......, strakke actie met die apen!!! Lach me kapot.
  3. Annet:
    28 oktober 2015
    Erg leuk om weer een reisblog te lezen.
    Train maar goed de MOET onderdelen. Er had misschien een kind gered kunnen worden.
    Succes!!
  4. Wim en Ali Jansen:
    28 oktober 2015
    Jullie maken wat mee zeg!
    Gelukkig is de baby in orde van die mevr. die al 3 dagen weeën had.
  5. Ria Belterman:
    28 oktober 2015
    Wat een verhaal zeg!! Super dat er toch een gezond kindje is geboren!
  6. Jos en Miriam Kok.:
    Hallo Marieke,
    Zoals beloofd even een mailtje,mooi en indrukwekkend verhaal.
    Wat maken jullie daar toch veel mee, heel bijzonder je hebt niet te veel gezegd dat het heel heftig is allemaal.
    Heel veel werkplezier(dat heb jij altijd) en ik weet zeker ook jouw collega's gaan ervoor. groeten Jos en Miriam Kok.
  7. Claudia Kunst:
    Hoi Kirsten,
    Wat een indrukken allemaal zeg! des te meer om te beseffen dat we hier in weelde leven!!
    Wens jou en je collega's heel veel succes ik blijf t volgen.
    Liefs
  8. Margreet:
    29 oktober 2015
    Wat leuk om jullie blogs te lezen! Heftig hoor! Maar mooi dat jullie daar zijn en werken! Heel veel succes. Groetjes van Margreet
  9. Maria Schenning:
    29 oktober 2015
    Wat doen jullie goed werk, geweldig!
    Mooie foto's Toon en werk ze nog.
    Groet Maria Schenning