Een drukke dag

27 oktober 2015 - Soddo, Ethiopië

Er is al drie dagen geen stroom in de stad. Het ziekenhuis functioneert prima op de aggregator. Het internet werkt in de afgelopen dagen meer niet dan wel, dus even geen nieuws, maar ondertussen is er wel veel gebeurd.
Vandaag (maandag 26-10-15) hebben we een drukke dag. Kirsten gaat het gynaecologisch spreekuur doen samen met Dr Mark, de Amerikaanse gynaecoloog die over 2 dagen met vakantie gaat. Er wordt 2x een keizersnede gedaan, waarvan één tweeling van 34 weken. De moeder is ernstig ziek van een complicatie van hoge bloeddruk ( pre-eclampsie/ HELLP) en een normale bevalling is niet mogelijk. Thea en Anne Marie gaan mee naar de OK om hulp te bieden. De kindjes werden vlot geboren, maar het zijn 2 kleine ukkiepukkies. Twee meisjes van 1500 en 2000 gram. Ik ( Marieke) heb gauw prematurenkleertjes gehaald uit de koffer: kleine hemdjes, mutsjes en hydrofielluiers. Na een half uurtje komt Thea  aanrennen met een ingepakt babietje tegen zich aan om haar onder de lamp te leggen van de verloskamer. Dit kleine moppie doet het beter dan haar grote zusje. Ze wordt uitgezogen en krijgt wat zuurstof voor. Op de operatiekamer heeft ze al en infuusje gekregen van de kinderarts Becky. Ze wordt in een bedje in warme doeken onder de lamp gelegd (2 jaar geleden op laten hangen en gelukkig  functioneert deze nog prima ). Haar zusje komt er na een half uurtje naast te liggen en zij krijgt een CPAP. Thea wordt gevraagd om bij de meisjes te blijven en deze belofte maakt ze helemaal waar. (zie foto).
Ondertussen ligt op de labourroom ( weeënkamer) een mevrouw te bevallen van haar zesde kind. Dr Mark heeft me gevraagd om een jonge verloskundige te begeleiden.
De enige verloskamer is bezet met de tweeling die daar onder de lamp ligt en waar veel mensen bij betrokken zijn en ik wou de bevalling wel op een gewoon bed doen op de weeënkamer. Maar nee hoor, de patiente moest met volledig ontsluiting naar de verloskamer lopen (je zult onderweg maar persdrang krijgen met een 6de kind, de vloer is bepaald niet schoon en we zagen in onze ooghoek een grote sprinkhaan) Met zinnig verstand bekijken Anne Marie en ik wat er allemaal gebeurt. Mw wordt geholpen om op het verlosbed te klimmen en vindt het niet vreemd dat er héél veel mensen op de verloskamer aanwezig zijn. Het wordt prachtig opgelost met het plaatsen van een kamerscherm tussen 2 opwarmende baby's en een persende mevrouw ( zie de foto van Toon) Mw is goed bevallen van een gezonde dochter en gaat de volgende dag naar huis. Mw glundert als ik haar dochtertje aankleed met een roze rompertje en echt meidentruitje uit de collectie van meegebrachte babykleding (zie foto)
Kirsten heeft de hele dag gynaecologisch spreekuur samen met Dr Mark. De gang zit vol met patiënten en het spreekuur is pas klaar als iedereen geholpen is. Er wordt de hele dag van Amhaars naar Engels vertaald wordt en andersom. Kirsten vertelt aan tafel 's avonds over een casus die ze erg lastig vond. Er vond een discussie plaats tussen een vrouw en haar partner, waarbij een grote gynaecologisch OK werd geadviseerd door Kirsten en Mark. De partner vindt de OK niet nodig. De partner is boos omdat ze geen kinderen kan krijgen en nu moet ze terug om te kijken of haar familie de OK wil betalen.
Ook was er een casus waarbij de vrouw geen voorgeschreven antibiotica slikte terwijl ze een ernstige urineweginfectie heeft in haar zwangerschap. De partner gelooft namelijk in boze geesten...
Aan het einde van de middag hebben Thea en ik een gesprek met Allison, de vrouw van Dr Mark. We hebben samen besproken wat er allemaal nodig is voor het nieuwe atelier en hebben een lijstje gemaakt. Hierover zullen we  later meer vertellen.

Er is nu even WIFI, dus nu ons verhaal van gisteren voor jullie, maar de foto's van Toon houden jullie nog even te goed, want deze kunnen nog niet verstuurd worden.
Het is nu dinsdag 7.50 uur en we moeten nu snel naar de afdeling voor de ochtendvisite.

1. Forty Elbers-HURENKAMP:
    27 oktober 2015
    Het is niet te geloven allemaal.Geweldig wat jullie doen!!
  2. Marian B.:
    Sprakeloos ......
  3. Rita Egberink:
    27 oktober 2015
    Jeetje zeg Marieke je had me al over die lampen verteld, maar nu zie ik zelf dat dit echt en oplossing is daar . Voor net geboren kleine baby s super zeg. Ben ef stil van en dat is heel wat he,,,,,gr Rita
  4. Heleen Klumpenhouwer:
    27 oktober 2015
    Wat een geweldig werk doen jullie daar! Ben enorm trots op jullie!!! Ga zo door. Dikke knuffel......
  5. Omi:
    27 oktober 2015
    vanochtend je reisverslag bij Jorie bekeken, er zijn allemaal
    verrassingen maar geweldig dat alles met vereende krachten
    voor elkaar wordt gebracht. we zijn heel trots op jullie.
    groetjesvan omi.
  6. Wim en Ali Jansen:
    28 oktober 2015
    Wat triest van die mevr. die geen kinderen kan krijgen.
    En die geesten, het blijft Afrika.
    Wat leuk dat de gewone luier het goed doet daar!