Onze werkzaamheden in Soddo

6 oktober 2015 - Zelhem, Nederland

Toen Marieke 2 jaar geleden in Soddo was, viel het haar op dat er veel barende vrouwen werden ingestuurd naar het ziekenhuis die in zéér slechte conditie waren. Dit zijn vrouwen die in de buitengebieden wonen en door de slechte wegen vaak uren onderweg zijn. Tegen die tijd dat mw aankomt is haar baby al overleden of is ze zelf in zéér slechte conditie. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat een barende vrouw urenlang moet persen op een kind die niet goed in de baarmoeder ligt, of een nabloeding krijgt die maar niet stopt. Vroedvrouwen in de buitengebieden zijn vaak ongeschoold en soms analfabeet.

Het project van Thea en Marieke is basale kennis overbrengen aan de traditionele vroedvrouw, zodat zij de mogelijke complicaties kan herkennen en op tijd kan verwijzen naar het ziekenhuis in de stad. Ze hebben hiervoor lesmateriaal ontworpen met veel plaatjes en pictogrammen. Ook willen ze de vroedvrouwen leren om de bloeddruk te meten, zodat ze bijtijds de zwangere kunnen doorsturen naar het ziekenhuis als deze te hoog is. Dan kan de zwangere vrouw hier medicijnen voor krijgen. Hopelijk kan het hoge sterftecijfer van moeder en kind hiermee wat verlaagd worden.

Kirsten Smeets is gynaecoloog in het Slingeland ziekenhuis. Zij gaat voor ruim een week de Amerikaanse gynaecoloog vervangen die 24/7 dienst heeft en nu een week met vakantie kan. Ze zal operaties gaan uitvoeren en dienst doen voor de verloskamers.

De operaties zal ze samen doen met Toon Hendriks. Hij is anesthesie-verpleegkundige. Ze zullen samen ook veel kennis overdragen aan het OK-personeel en de Healthcareworkers die in opleiding zijn.

Anne Marie Besselink heeft zich verdiept in de voorkoming van infecties en in wondverzorging. Ze heeft veel kennis verzameld hierover om daar les te kunnen geven aan verpleegkundigen en artsen van verschillende afdelingen. Ze heeft een powerpointpresentatie en stroomdiagrammen gemaakt zodat de Ethiopische collega’s kunnen zien wat ze moeten doen bij een wondinfectie. In de afgelopen maanden heeft Anne Marie veel verbandmiddelen verzameld om mee te kunnen nemen via verschillende zorgverleners en wondhygiënisten.

We zullen zeker moeilijke dingen tegen gaan komen, maar we hopen dat we dit goed kunnen hendelen met ons vijven.

1. Ria en Zahra:
    8 oktober 2015
    Marieke wij zaten zondag in de zaal en ik vond het zo prachtig, de muziek de foto's en vooral jou verhaal!! Op dit moment ben ik maatje van Zahra zij is een vrouw van 35 en komt uit Ethiopië. Zij woont al 24 jaar in Nederland waarvan 2jaar bij ons in Brummen.3Weken geleden werd ze gebeld door haar familie dat haar hoogzwangere zusje was overleden! Dus wij gaan jullie daarom ook samen volgen op jullie reis en wij wensen jullie heel veel sterkte toe en zullen aan jullie denken, lieve groet Zahra en Ria
  2. Hannie de Koning:
    10 oktober 2015
    Ik ga jullie volgen, en vooral Anne-Marie natuurlijk, Hannie de Koning
  3. Liesbeth Jansen:
    17 oktober 2015
    Hallo lieve mensen wik wens jullie een hele goede reis van de week en heel veel succes. Ik ga jullie zeker volgen.
    Hoor graag de verhalen als jullie terug zijn. Veel sterkte
  4. Thea Stoverink:
    20 oktober 2015
    Ik wens jullie een hele goede reis!!
    En wacht vol smart op jullie verhalen.
    Groeten Thea Stoverink
  5. Paulien Peulers:
    20 oktober 2015
    Hoi lieve Marieke en fijne collega's
    Een goede reis gewenst en bovenal veel voldoening en succes gewenst. "Wie goed doet, wie goed ontmoet", een prachtig initiatief!
    Lieve groetjes,
    Paulien Peulers
  6. Josée Gruwel:
    21 oktober 2015
    Marieke en teamgenoten, een hartverwarmende aankomst gewenst en daarna veel spirit bij jullie fantastische werk. Vriendelijke groet, Josée Gruwel namens weekblad Stad Doetinchem
  7. Marloes Vrijdag:
    23 oktober 2015
    Wat super goed van jullie! Heel veel succes