Het goede doel van de reis naar Ethiopië

6 oktober 2015 - Zelhem, Nederland

Twee jaar geleden ben ik, Marieke Peulers, verloskundige in het Slingeland ziekenhuis voor mijn studie 6 weken naar Ethiopië gegaan om daar lessen te geven aan verloskundigen en verpleegkundigen in het ziekenhuis in Soddo. Deze lessen gingen over mogelijke complicaties in de verloskunde. De sterfte van vrouwen tijdens de zwangerschap, bevalling en het kraambed is heel erg hoog. Eén op de 40 vrouwen sterft aan complicaties van zwangerschap en bevalling of aan de gevolgen van een infectie.

Op de eerste dag ben ik kraamvisites gaan lopen. Tot mijn grote schrik zag ik dat de Ethiopische kraamvrouw in een lang, warm gewaad op bed ligt, ze gebruikt geen kraamverband en er ligt geen celstof onderlegger op bed. Op het plastic matras ligt geen laken, dus dit broeit enorm. Dit staat nog los van het feit dat de dames dit gewaad ook aan hebben bij de verzorging van de geiten en de koeien en de gewaden zitten vol met vlooien en luizen. Haar pasgeboren baby’tje ligt in hetzelfde bed zonder luiertje om. Dit is natuurlijk een bron van infectie, zeker bij de hoge temperaturen daar.

Ik ben in de stad op zoek gegaan naar disposibel maandverband. Dit is daar niet te koop en er is ook niét zo’n mooie vuilnisophaaldienst als bij ons. Ik heb zitten nadenken en dacht aan de katoenen of badstof lapjes die destijds (zo’n 50 jaar geleden) aan de waslijn hingen. Met een schetsje in de hand ben ik naar een naaiatelier in Soddo gegaan en heb daar wasbare kraamverbanden van katoen laten maken en dit geïntroduceerd in het ziekenhuis.
Van het gedoneerde geld heb ik toen een wasmachine gekocht en er is een wasvrouw aangesteld die er verantwoordelijk voor is. De kraamvrouwen krijgen nu meerdere malen per dag een schoon verband van deze mevrouw. Het bed wordt lekker verschoond en ze krijgen iedere dag een schone nachtjapon aan die ik ook in dit naaiatelier heb laten maken. Dit komt de hygiëne enorm ten goede.

Na de bevalling heeft een kraamvrouw nog zo'n 6 weken bloedverlies. We hebben een setje wasbaar maandverband ontworpen en ook dit is vervaardigd. Dit wordt meegegeven aan de vrouwen die bevallen zijn of die een gynaecologische operatie hebben gehad. Dit kan daarná ook gebruikt worden tijdens de menstruatie.
De verpleegkundigen in het ziekenhuis vertellen dat een menstruatie eigenlijk heel lastig is. De vrouwen kunnen een week niet werken en zijn genoodzaakt om bij hun hut te blijven. Ze gebruiken dan bananenbladeren en mos.

We hebben toen bedacht dat het prachtig zou zijn als de meisjes op de middelbare scholen ook een set wasbaar maandverband zouden kunnen krijgen. Dit is een project geworden wat erg goed loopt. De meisjes op alle middelbare scholen in Soddo en omgeving krijgen eerst duidelijke voorlichting en daarna krijgen ze allemaal een set wasbaar maandverband mee naar huis. Ze zijn er erg blij mee, want nu hoeven ze niet meer een week thuis te blijven. Dit is bijzonder goed voor het onderwijs van meisjes.

Er zijn ondertussen 3 naaisters aangesteld die werken op het terrein van het ziekenhuis in een geïmproviseerd naaiatelier. Dit heeft werkgelegenheid geschept.Het naaiatelier bevindt zich in een zeecontainer! Dit is bloedheet én het wordt inmiddels te klein. Er wordt momenteel een nieuw naaiatelier gebouwd voor hen.

Wij willen als Stichting Steun Ethiopische vrouwen heel graag naaimachines, werktafels, kasten èn ventilatoren schenken zodat ze binnenkort zelfstandig kunnen worden.

Er is inmiddels al veel geld ingezameld, samen met de opbrengst van het Benefietconcert al ruim € 25.000!  We willen iedereen, die in welke vorm dan ook geld ingezameld heeft, héél hartelijk danken! En we zullen er op toezien dat het goed besteed gaat worden.