Van Addis naar Soddo

22 oktober 2015 - Soddo, Ethiopië

Vanmorgen zijn we allemaal op tijd opgestaan na een goede nachtrust. Ontbijt in onze bed and breakfast was goed verzorgd en we hadden gezelschap van Ruth.  Marieke kent Ruth nog van haar vorige bezoek. Ruth heeft als arts in Soddo gewerkt. Ruth is ook Nederlandse en komt uut Winterswiek. We hebben gezellig bijgepraat. Om 9.30 kwam onze chauffeur met busje om ons naar Soddo te brengen. De meeste tassen en koffers op en in de bus gestopt, helaas konden 4 tassen er echt niet meer bij in. Gelukkig kunnen die tot zondag, als de chauffeur weer in Addis komt, bij Ruth in de opslag. Eerst nog even in Addis naar de supermarkt om wat spullen in te slaan die in Soddo niet te koop zijn. Dat werd al gauw twee winkelwagentjes vol. Het vele personeel in de winkel hielp ons met inpakken.  En toen op weg. Zes uur lang over driehonderd kilometer. Wat een prachtige trip.
Hobbelend over een doorgaande weg, waar veel Ethiopiërs onderweg waren.
We hebben ons geen moment verveeld, wat was er veel te zien, het landschap, de hutten, velen half afgebouwd waar de kinderen voor aan het spelen zijn.
Jonge jongens die met de geiten en koeien onderweg zijn, zodra ze door hebben dat er blanken in de bus zitten zwaaien ze. In Nederland kennen we files, maar hier moesten we wachten voor overstekende kuddes vee of groepen ezels volgepakt met hooi, takken en of jerrycans met water.
Het beeld veranderende weer als we een dorp in reden, drukte door markten, kleine winkeltjes, schoolkinderen en kerkgangers.
Na ongeveer 6 uur rijden kwamen we aan in Soddo en rijden we het prachtig verzorgde terrein op van het Christian Hospital.
We worden hartelijk welkom geheten en alles wordt weer uitgeladen en kunnen we ons guesthouse in . Al snel blijkt dat ze erg blij zijn met onze komst , Mark Karnes de gynaecoloog verwacht ons morgenvroeg om 8.00 uur voor de ronde en er staat een operatie gepland . Voor Marieke en Thea komen er morgen om 8.00 de eerste 10 local midwives voor de scholing .
Na een heerlijk diner bij Mark en zijn vrouw Allison proberen we door de chaos van tassen alles te sorteren, in ieder geval die dingen eruit te halen die we morgen nodig hebben.
Morgen maar eens de eerste indruk opsnuiven en op ons in laten werken.

1. Thea Stoverink:
    23 oktober 2015
    Heel veel succes met jullie eerste werkdag!!
  2. Annemiek:
    23 oktober 2015
    Succes op jullie eerste werk dag. Volg jullie kijk uit naar jullie verhalen.
  3. Lian:
    23 oktober 2015
    Geweldig dat jullie klaar staan voor deze mensen. Heel veel succes samen! Ik blijf jullie volgen....
  4. Rita Egberink:
    23 oktober 2015
    Allemaal heell veel succes op jullie eerste werk dag, ik kyk uit naar jullie byzondere en mooie verhalen . Gr Rita
  5. Marja van Doesburg:
    23 oktober 2015
    Goed te lezen en te zien, dat jullie veilig zijn aangekomen. Tempo zit er in! Na een vermoeiende reis direct aan de slag, lijkt NL wel!!!
    Heel veel succes op jullie eerste werkdag. Jullie zijn alle 5 toppertjes! Respect voor wat jullie doen en beretrots!
  6. Trees Snijder:
    23 oktober 2015
    Bijzonder he', succes en geniet ervan
  7. Netty Stapelbroek:
    23 oktober 2015
    Fijn dat de reis goed is verlopen! Veel succes met jullie werk daar! Blijf jullie volgen
  8. Heleen Klumpenhouwer:
    23 oktober 2015
    Succes op jullie eerste werkdag!
    Fijn om jullie op deze manier te kunnen volgen.
    Knuffel uit Aalten
  9. Janou:
    23 oktober 2015
    Heel veel succes! Ik ga jullie volgen! Ben zo benieuwd naar jullie verhalen!
  10. Dianne Kolks:
    23 oktober 2015
    Oh, wat een belevenis zeg. Ik wens jullie heel veel werkplezier. En ik ga jullie verhalen zeker volgen. Veel succes. groetjes uit Ulft
  11. Dewi:
    23 oktober 2015
    fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Geniet van de vrije avond. Dat klinkt pittig gelijk morgen aan het werk! Succes! X
  12. Monique Esman:
    23 oktober 2015
    Fijn dat het allemaal goed gegaan is. Succes met jullie eerste werkdag! Gelijk d'ran! Zo geweldig wat jullie doen! Trots!
  13. Ria Belterman:
    23 oktober 2015
    Wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen. En meteen aan t werk na zo n cultuurshock. Bikkels!!!
  14. Marian B.:
    23 oktober 2015
    En nu de realiteit waar jullie voor gekomen zijn. Heel veel succes gewenst. SAMEN STERK.
  15. Annet:
    Hopla,meteen aan de slag. ' Niet ...... maar poetsen'
    Succes op je eerste werkdag!
  16. Omi:
    23 oktober 2015
    vanmiddag heb ik marieke aan de telefoon gehoord.
    ik was stom verbaast wat geweldig dat jullie 5 personen
    zo hartelijk zijn ontvangen.
    het zijn alleen allemaal positieve berichten over het land en
    alles wat er bij hoort. allen succes in de komende tijd
    ik heb ook al jullie eerste verslag gelezen geweldig groetjes omi.
  17. Mieke:
    23 oktober 2015
    Super leuk die verhalen, ik volg jullie!
    Geniet!
    Groetjes Mieke
  18. Jacqueline Kramer:
    24 oktober 2015
    Wat leuk om al deze verhalen te lezen en de foto's te zien, ga jullie volgen, succes