De 1e dag in het SCH.

23 oktober 2015 - Soddo, Ethiopië

Vandaag was het de 1e dag in het Soddo Cristian Hospital (vanaf nu SCH). Na een snel ontbijt met toast en pindakaas richting de afdeling gynaecologie, waar we om 08:00 uur verwacht werden. Mark is een gepensioneerde Amerikaanse gynaecoloog en zou er  om 08:00 uur zijn, maar kwam iets later en dat gaf ons even de tijd om de 1e zonnestralen op onze smoeltjes te absorberen. Mark gaat  Kirsten inwerken, zodat hij vanaf woensdag op een welverdiende vakantie kan gaan. Toen Mark arriveerde kregen we eerst een rondleiding over de afdeling Gynaecologie en dat gaf mij (Toon) gelegenheid om wat foto's te maken met de iPhone. Het leek me niet verstandig om de 1e dag gelijk met zwaar geschut rondlopen, dus dan is de iPhone een mooi alternatief.

Op de foto onderaan dit reisverhaal is te zien, hoe we met de hele staf  visite liepen. Na de visite was het tijd om richting OK te gaan, waar Kirsten haar eerste operatie uitvoerde. De indicatie was extreme bloedarmoede en er werd iets in de baarmoeder gezien. Er werd een curettage verricht, waarbij een extreme bloeding optrad en het nodig was  om een laparotomie te doen en de baarmoeder te verwijderen. Tijdens de OK viel mij op, dat het er géén rekening werd gehouden met de "deurbewegingen". Het was een komen en gaan van allerlei disciplines.

Op één van de foto's is te zien, dat men wel een TImeOut procedure volgt. Kirsten en ik hebben dat niet vernomen, omdat we later binnen kwamen en de patiënt al geïntubeerd was en klaar lag voor de operatie. Marc gaf tijdens de ingreep opdracht om bloed aan te hangen en meer bloed te bestellen. In Ethiopië is de operateur ook de verantwoordelijke voor het beleid, zowel tijdens de OK als postoperatief. Tijdens het verwijderen van de baarmoeder bleek er een scheur te zijn opgetreden en leek het beeld op een placenta accreta. (ingegroeide moederkoek). De patiënt bleek vier maanden geleden bevallen te zijn van haar derde kind. Toen de baarmoeder verwijderd was, stopte de bloeding en werd de bloeddruk ook weer een beetje normaal.

Op de foto's is het verloop van de operatie te zien. De anesthesie apparatuur is te vergelijken met het begin van mijn opleiding. Opvallend voor mij de "ventilator" en de monitor waar géén ECG-kabel aan zat. Dit werd opgelost met een stethoscoop, welke op de linker borst werd geplakt om zo regelmatig naar de hartslag te luisteren. Het bloedverlies werd uiteindelijk geschat op 1000 ml, maar kon zeker het dubbele zijn. Patiënt werd op de OK ge-ëxtubeerd en zoals het hoort richting Recovery gereden.

In de loop van de dag is Mark nog bij de patiënt langs geweest en haar verteld dat ze haar baarmoeder kwijt is. Deze optie was s' morgens met de visite met haar besproken.

1. Dianne P:
    24 oktober 2015
    Zo gelijk een heftige operatie, prachtige ondersteuning van je verhaal met de foto's Toon!
    Veel succes met verder aclimatiseren:)
  2. Sindy:
    24 oktober 2015
    Prachtig verhaal en foto's. Moet idd direct denken aan de opmerkingen/ "paniek"die je soms krijgt als er op de ok perongeluk even 2 deuren open zijn bij het binnen laten van vader tijdens sectio Hahahahaha zo te horen hebben ze er daar geen last van.
  3. Anita van Hagen:
    25 oktober 2015
    Super om jullie zo te volgen...
    Zet hem op!
  4. Yvonne:
    25 oktober 2015
    Super jullie reisverhalen. Goede tijd nog!
  5. Ans:
    26 oktober 2015
    Terug in de tijd Toon!! Mooi omschreven. Wat een uitvinding, die stethoscoop.