De reis naar Soddo in Ethiopië

29 september 2015

Op 21 oktober gaan wij, Kirsten Smeets, Toon Hendriks, Anne Marie Besselink, Thea Borra en Marieke Peulers samen naar het Soddo Christian Hospital in Soddo, Ethiopië. Soddo ligt ca. 400 km ten zuidwesten van de hoofdstad Addis Abeba. We gaan daar opereren, lesgeven en werken op de verloskamers, op de operatiekamers en de kraamafdeling. Ons doel is om de moederlijke en kinderlijke sterfte te helpen verlagen door kennisoverdracht aan onze Ethiopische collega's.

De koffers raken al lekker gevuld met allerlei verzamelde spullen die in Ethiopië niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn. We mogen 2 x 23 kg meenemen per persoon. In ongeveer de helft van één koffer zitten eigen spulletjes en de rest wordt volgepropt met instrumenten, verbandmiddelen, medicijnen, babyspullen, prematurenvoeding, navelklemmen, warmtelampen, schoenen voor collega's etc.etc.

Marieke is in 2013 in dit ziekenhuis geweest en weet 'een beetje' wat er te wachten staat en wat er wel en vooral niét is. Let wel: 'een beetje' omdat je altijd enorm verrast kan worden en dan is het ter plekke weer improviseren geblazen ;-). Niets is vanzelfsprekend: water, wàrm-water, stroom, internet....Als er geen stroom is, heeft de bakker ook niet op tijd zijn brood klaar, is er ook geen internet en kun je bijv. ook geen geld halen van de bank, zoals je gepland had, enz,enz. Kortom een heerlijk en zeer verrassend, maar tegelijkertijd ook een enorm relaxed land! De mensen zijn heel vriendelijk, gastvrij en hebben geen haast.

We moeten nog wel wat laatste zaakjes regelen, maar we hebben er allemaal reuze zin in om onze handen daar uit de mouwen te gaan steken en onze Ethiopische collega's te helpen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Reislogger:
    29 september 2015
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Jos:
    door Ben Simmes & Friends
  3. Boukje:
    4 oktober 2015
    Genoten van het concert
    Wens jullie heel veel succes met jullie bijzondere missie
  4. Daphne:
    5 oktober 2015
    Heel veel succes met jullie fantastische project!
    Hartelijke groeten
    Daphne Maas
  5. Jannie Kool:
    5 oktober 2015
    wat een geweldig initiatief. Was ik nog maar een beetje jonger.!! Gisteren enorm genoten van jullie fantastische benefiet. Wat een bijzondere familie Simmes en de vele vrienden. Hier wordt een mens blij van.
    Goede reis en veel succes in Soddo en omstreken.
  6. Forty Elbers-HURENKAMP:
    5 oktober 2015
    Wat heb ik genoten . Op de eerste plaats van het concert, maar ook van jullie enthousiasme om daar naar toe te gaan.
    Een hele goede reis toegewenst.
  7. Marian B.:
    20 oktober 2015
    Goede reis. Heel veel succes.
    Ik vind het geweldig wat jullie gaan doen.
    Lieve groeten.
  8. Annet Huntink:
    21 oktober 2015
    Heel veel succes en hopend dat alles naar wens verloopt.
    Veel kracht en sterkte gewenst.